Приходько може втратити контроль над КВБЗ через своїх російських партнерів

Кременчук оперативний повідомляв про те, що 31 травня на Крюківському вагонзаводі проведено обшуки. Стало відомо, що Київською міською прокуратурою здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні, розпочатому стосовно службових осіб ПАТ “Крюківський вагонобудівний завод” за фактами заволодіння коштами підприємства та фінансування насильницького захоплення державної влади, зміни меж державного кордону України. Повідомлялося також, що незаконна діяльність провадилася за сприяння громадянина РФ, якому належить 25% акцій.

Ми спробували встановити всі відомі на цей час факти та обставини.

Кому належить Крюківський вагонзавод і як власники пов’язані з Росією

Серед акціонерів ПАТ КВБЗ – естонські AS Skinest Finants (25% статутного капіталу) та Osauhing DELANTINA (25%), OW Capital Management GmbH (Австрія, 25%) та зареєстрована у Великій Британії Transbuilding Service Limited (19,17%). Але важливо те, хто стоїть за цими підприємствами?

Бенефіціарними власниками (контролерами), що сукупно володіють понад 90% акцій компанії, згідно з відкритими джерелами, є: голова наглядової ради Володимир Приходько, Приходько Н.В. (збігається з ініціалами дружини); естонський бізнесмен Олег Осиновський; голова ради директорів російського виробника вагонів “Завод металоконструкцій” (Саратовська обл. РФ) Станіслав Гамзалов.

Судячи з усього, саме Гамзалов є тим співвласником кременчуцького підприємства, за сприяння якого велася незаконна діяльність.

Станіслав Гамзалов

Гамзалова пов’язують зі скандально відомою партією Жириновського ЛДПР. Від цієї політсили Гамзалов балотувався свого часу до Саратовської обласної думи.

У російських ЗМІ також неодноразово повідомлялося, що Гамзалов є одним із постійних спонсорів ЛДПР.

Разом з тим, Гамзалов є не єдиним співвласником КВБЗ, який пов’язаний з Росією. Естонське громадянство Олега Осиновського не повинно заводити в оману. Литва звинувачувала цього бізнесмена у роботі на оточення Путіна.

А в Кременчуці добре знають, що й Володимир Приходько ніколи не приховував своїх проросійських поглядів.

З якими російськими заводами співпрацював КВБЗ

Слідство вважає, що вагонзавод систематично здійснював закупівлю деталей для будівництва вагонів у підприємств РФ за завищеними цінами при наявності аналогів українського виробництва нижчої вартості.

Що це за російські підприємства, слідчі поки не розголошують. Але Кременчук оперативний писав, що у 2020 році завод закупив у російських “Трансмашу” та “Транспневматики” понад 50 тонн пневмообладнання, а на Брянському заводі – близько 200 т поглинаючих агрегатів. Крім того, Євраз НТМЗ поставив КВСЗ 1975 залізничних коліс, а “Уралкуз” – 1,5 тис. тонн залізничних осей.

У січні 2021 року КВСЗ імпортував з Російської Федерації 655 залізничних коліс виробництва “Євраз Нижнетагільський металургійний комбінат”.

На корпоративні права накладено арешт

Наразі накладено арешт на частину корпоративних прав вагонобудівного заводу, які належать громадянину Росії (очевидно, мова про Газмалова).

Такі заходи запроваджені з метою унеможливлення впливу на діяльність заводу та виведення коштів до РФ, які можуть використовуватися для фінансування російської армії. Наразі здійснюють документування протиправної діяльності групи осіб вагонзаводу.

Загальна вартість акцій, на які накладено арешт, складають понад 50 млн грн.

Чим все може закінчитися

Нещодавно Верховна Рада ухвалила закон, який передбачає конфіскацію майна, що належить громадянам РФ. Очевидно, що дії слідства у справі КВБЗ спрямовані саме на реалізацію цього закону.

Тож рано чи пізно значна частина акцій КВБЗ буде конфіскована на користь держави. Поки що мова про 25%, але не виключено, що до них додадуться й акції, які контролює Осиновський (якщо слідство доведе його зв’язок з владою РФ) та навіть родини Приходьків (знову ж таки, якщо слідство доведе їхні злочинні наміри та участь у виведенні коштів). А це означає, що Приходько втратить свій багаторічний контроль над великим промисловим підприємством. І навряд чи колись ще увійде до ТОП-100 найбагатших українців, як це було минулого року.

Найбільш цікавим буде дізнатися, хто в результаті отримає контроль над Крюківським вагонзаводом чи стане його новим власником.